اخبار داخلی

حراست از باغات استان گیلان در فصل بهار

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از باغداران خواست تا به توصیه‌های فنی و جهاد کشاورزی برای حراست از باغات و رشد درخت و همچنین تولید محصول باکیفیت توجه کنند. منوچهر پارسافر با اشاره به ضرورت توجه باغداران به هرس درختان افزود: هرس درختان از اقدامات مهم باغبانی و با هدف حذف شاخه‌های خشکیده، کاهش آفات و مصرف سموم، بهبود کیفیت میوه و جوان سازی و افزایش عمر درختان انجام می‌شود بنابراین ضروریست تا باغداران به این مهم توجه کنند.

وی اظهار داشت: هرس زمستانه در باغ‌های مرکبات پس از برداشت محصول و برطرف شدن خطر یخبندان زمستان، قبل از کودپاشی و شروع رشد بهاره زمان مناسب برای هرس درختان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها از دیگر اقدامات مهم توسط باغداران است، افزود: مدیریت کف باغات با هدف هرس علف‌های هرز و تمیز کردن باغ نیز اهمیت بسزایی دارد.

وی چالکود کردن را از دیگر توصیه‌های فنی برای باغداران عنوان کرد و اظهار داشت: در اختیار قرار گرفتن مواد مغذی مورد نیاز درختان میوه در شروع فصل رشد، جلوگیری از خشکیدگی سر شاخه‌های درختان میوه، کاهش شکوفه‌ریزی، افزایش برگ‌دهی و کاهش علف‌های هرز از مزایای چالکود کردن است.

وی با اشاره به اهمیت سم‌پاشی درختان بیان داشت: سم‌پاشی باید در وضعیت آب و هوایی مساعد انجام شود و حداقل تا چند ساعت بعد از سم‌پاشی به دلیل اینکه اثر سم از بین نرود، باران نبارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان سطح باغی در گیلان را افزون بر ۱۱۵ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: محصولات کیوی، مرکبات، فندق، زیتون، چای و گیاهان دارویی از محصولات استراتژیک باغی استان است.

۲۶ هزار بهره‌بردار در این حوزه فعالیت دارند که سالانه ۶۷۵ هزار تن محصولات باغی در استان گیلان تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *