اخبار داخلی

ساخت کیت‌های تشخیص ویروس‌های گیاهی زنجان

عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان گفت: تشخیص زودهنگام بیماری‌های گیاهی یکی از راه‌های جلوگیری خسارت‌های ناشی از این بیماری‌ها است‌. داوود اظهار کرد: ویروس‌های گیاهی غالباً یکی از عوامل ایجادکننده بیماری‌های مهم در دنیا و بسیاری از محصولات مهم و استراتژیک مزرعه‌ای و گلخانه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه ترکیب اصلی و مهمی برای کنترل بیماری ویروسی و از بین بردن ویروس‌ها وجود ندارد، افزود: اولین قدم در مدیریت این بیماری‌های، تشخیص زودهنگام و سریع آن‌ها، همچنین از بین بردن مواد یا محصولات آلوده به  ویروس‌های گیاهی است.

این محقق با تاکید بر اهمیت بررسی و تشخیص محصولات و نهاده وارداتی به کشور، همچنین پایش دقیق بذر، نشا و قلمه و سایر محصولات وارداتی یا کشت شده در مزارع، اضافه کرد: حساسیت ‌این‌ مسئله منجر به تولید کیت‌های تشخیص بیماری‌های ویروسی شد. یکی از تحقیقات و پژوهش‌هایی که ما در دانشکده کشاورزی و آزمایشگاه ویروس‌شناسی دانشگاه زنجان انجام دادیم، طراحی و تولید کیت‌های ‌تشخیصی است که بتواند به صورت زودهنگام و سریع و دقیق بیماری‌های ویروسی را در مزراع یا در مرحله قرطینه هنگام ورود به کشور پایش و بررسی کند.

وی با اشاره اهمیت تولید علم به واسطه دانش‌بنیان، ابراز کرد: این پروژه‌ها به کمک پژوهش دانشجویان ارشد و دکترا با  استفاده از تکنیک مهندسی ژنتیک و DNA نوترکیب حاصل شده است؛ در واقع ما توانستیم ژن‌هایی که تولیدکننده پروتینی پوششی ویروس هستند را در یک سیستم حد واسط به‌عنوان مثال یک سیستم پروکاریوتی بیان کنیم؛ تا از این راه آنتی‌ژنی را به دست آوریم که اختصاصیت بالایی دارد، با استفاده از آنتی‌ژن به دست آمده به طریق تزریق یک حیوان خونگرم (خرگوش) آنتی‌بادی اختصاصی ویروس‌های مربوطه را  به دست آوردیم که بر اساس استفاده این آنتی‌بادی کیت‌های تشخیص چند ویروس را تولید کردیم.

هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه فعلاً برای چند ویروس مهم در صیفی‌جات و درختان میوه این کار انجام شده است، اذعان کرد: برای باقی محصولات و ویروس‌های مهم تحقیقاتی در حال انجام است، امیدواریم کیت‌های تشخیصی بیشتری برای انواع ویروس‌ها تولید کنیم.نتایج به دست آمده در این تحقیقات و ساخت کیت‌های تشخیصی در ادامه استفاده کمتر از سموم کمک شایانی به تولید غذای سالم و عاری از مواد شیمیایی بیش از حد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این کیت‌ها قابلیت تشخیص زودهنگام، دقیق و سریع ویروس را دارد، خاطرنشان کرد: رویکرد استفاده از علم و محصولات دانش‌بنیان برای به دست آوردن بهره‌وری، کارآیی بیشتر از مزرعه و محصولات، کاهش بیماری‌های ویروسی، ایجاد غذای سالم با توجه به این موضوع که هرچه بیماری کمتری در مزارع داشته باشیم اجبار استفاده از کود و سموم شیمیایی کمتر خواهد شد و اهمیت مسئله امنیت غذایی، مورد توجه است.

گفتنی است، در همین راستا یک شرکت فناور در پارک فناوری دانشگاه زنجان، ساخت و تولید تجاری این کیت‌ها را بر عهده دارد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *