Uncategorized

روش‌هاي بهبود اثرات سختي آب بر كارايي علف‌كش‌ها

بر اساس مطالعات انجام شده، در بسیاری از علف‌کش‌های با خاصیت اسیدی ضعیف در آب‌های سخت، ناگزیر به استفاده از مواد افزودنی تعدیل کنندۀ آب هستیم. مواد افزودنی ترکیباتی هستند که به منظور تسهیل اختلاط و کاربرد یا تأثیرگذاری علف‌کش، به هنگام سمپاشی به فرمولاسیون علفکش افزوده می‌شوند و سبب به حداقل رسیدن واکنش یون‌های موجود در آب با علف‌کش‌ها یا جلوگیری از انجام آن می‌شوند. در ادامه به ارایۀ توضیحاتی دربارۀ برخی از این مواد پرداخته می‌شود:

كودهاي نيتروژني

 سولفات آمونیم (2 SO4(NH4))، نیترات آمونیم (NH4NO3) و یا نیترات آمونیم اوره )کود نیتروژنۀ مایع 28 درصد محتوی نیترات آمونیم و اوره)، چند نوع افزودنی از ترکیبات آمونیومی هستند که تأثیر مثبت آنها در افزایش کارایی علف‌کش‌ها، در بسیاری از آزمایش‌ها به اثبات رسیده است. مهم‌ترین و مؤثرترین آنها، سولفات آمونیوم است که به اختصار توضیح داده می‌شود:

 سولفات آمونيوم Ammonium Sulfate  (AMS)

توانایی سولفات آمونیوم به عنوان یک مادۀ افزودنی برای برطرف کردن برخی از ناسازگاری‌های علف‌کشی در آب سخت، خاصیتی پذیرفته شده در بین محققین است.

در مورد علفکش گلایفوسیت، نمک ایزوپروپیل‌آمین گلایفوسیت درآب به دو قسمت آنیون گلایفوسیت و کاتیون ایزوپروپیل‌آمین یونیزه می‌شود .در آب سخت، کاتیون‌های کلسیم، منیزیم، سدیم و آهن به آنیون گلایفوسیت متصل شده و مانع از اثرآن روی آنزیم 5 اینولپیرویل شیکیمات اسید-3- فسفات سینتاز (EPSPS) می‌شوند. با اضافه کردن AMS، کاتیون آمونیوم به آنیون گلایفوسیت متصل شده و باعث ممانعت از اتصال کاتیون‌های آب سخت می‌شود و عمل گلایفوسیت برروی آنزیم بطور طبیعی انجام می‌پذیرد.

افزودن سولفات آمونیوم در تمام موارد منجر به افزایش اثر علف‌کش‌ها نمی‌شود. ساز و کار برطرف کردن اثر کاهندگی و فواید مواد افزودنی آمونیومی، با توجه به نوع علفکش و گونۀ گیاهی متفاوت است. گونه‌های علف هرز از نظر ترکیب یونی تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. بنابراین، اثر زیستی اسیدیته و مواد افزودنی در بین گونه‌ها با هم متفاوت خواهد بود.

فرم کاتیونی(سمت راست) و فرم آنیونی(سمت چپ)

آب سخت و گلایفوسیت در حضور سولفات آمونیوم

نيترات آمونيم Ammonium Nitrate (AMN)

ترکیبات آمونیوم، معمولا اثر هم‌افزایی برکارایی علف‌کش‌های پس‌رویشی دارند. با این وجود، اثرات هم‌کاهی نیز گزارش شده است.

 نيترات آمونيم اوره Urea Ammonium Nitrate  (UAN)

نیترات آمونیوم اوره، کارایی علف‌کش‌ها روی برخی گونه‌های علف‌هرز را افزایش داده است. نیترات آمونیوم اوره، قادر به رفع اثرات کاهندگی مواد معدنی روی بسیاری از علف‌های هرز است. یون نیترات همراه با یون‌های آب سخت، تشکیل نمک را می‌دهد و مولکول‌های علف‌کش حاوی آمونیوم آسان‌تر جذب گیاه می‌شوند

مويان‌هاي غير يوني

مطالعات متعدد نشان داده‌اند زمانی که غلظت کاتیون‌ها در آب مورد استفاده برای سمپاشی در حد متوسط باشد، مویان‌های غیریونی در مقایسه با سایر مواد افزودنی از جمله سولفات آمونیوم از کارایی بالاتری در برطرف کردن اثرات سوء ناشی از سختی آب برخوردارند. این مویان‌ها بطور مستقیم بر اثر کاهندۀ کلسیم غلبه نمی‌کنند، بلکه با افزایش کارآیی گلایفوسیت، اثر کاهندگی را از بین می‌برند.

 كاهش حجم آب محلول سمپاشي

 کاهش حجم آب سمپاشی دارای اهمیت زیادی است. زیرا این امر نه تنها منجر به کاهش نسبت کاتیون به مولکول علفکش می‌شود، بلکه افزایش غلظت علف‌کش در قطره‌های سم را نیز موجب می‌شود. هر دوی این موارد باعث افزایش خاصیت علفکشی گلایفوسیت می‌شوند. با این وجود، کاهش حجم محلول سمپاشی همیشه نمی‌تواند مطلوب باشد، زیرا ممکن است تماس مطلوب سم با شاخسارۀ گیاه هدف فراهم نشود.

 اسيدهاي آلي

 راه دیگر کاهش اثر کاهندگی ناشی از سختی آب بر کارایی علف‌کش‌ها، کاربرد اسیدهای آلی است. اسیدهای آلی به این دلیل مؤثر هستند که کاتیون‌ها با بخش منفی اسید ترکیب شده و کاتیون‌های باردار مثبت را در محلول از بین می‌برند. یک اسید ضعیف مانند اسید سیتریک اتصال قوی‌تری ایجاد می‌کند و از این رو، در مقایسه با یک اسید قوی‌تر مانند اسید نیتریک یا هیدروکلریک، مؤثرتر خواهد بود. همچنین افزودن اسید آلی، اسیدیتۀ محلول سم را کاهش می‌دهد؛ زیرا با این کار در واقع یون هیدروژنِ دارای بار مثبت را به محلول اضافه می‌کنیم. اسیدهای آلی را نیز مانند سولفات آمونیوم، پیش از افزودن علف‌کش به آب اضافه می‌کنند

اتیلن دی‌آمین تترا استات  EDTA

 EDTA یک کلات کنندۀ پنج ظرفیتی بوده و برای اغلب کاتیون‌های فلزی دو و سه ظرفیتی، دارای ثبات تعادل بالایی است و هر مولکول از این ماده با چند کاتیون برابری می‌کند. تحقیقات نشان داد که EDTA قادر به رفع اثر کاهندگی ناشی از اثر آب سخت بر کارایی علف‌کش گلایفوسیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *